Ons privacybeleid werd gewijzigd. Meer informatie omtrent welke maatregelen, welke persoonsgegevens, waarom en hoe we uw persoonsgegevens verwerken, vindt u terug in onze privacyverklaring.

MijnTuin.org

Wil ook jij specifieke informatie ontvangen over jouw tuin?

Heb je reeds een MijnTuin.org account? Aanmelden

Het profiel van deze tuinier is wegens privacy-instellingen niet zichtbaar !

  • Marieke D.Aj, ik zou uit de tuin van mijn zus een Phlomis russeliana (Brandkruid)krijgen. Maar: hij staat op een plek vol zevenblad, wat ik niet in mijn tuin wil. Heeft iemand een slimme tip om wél brandkruid en níet het zevenblad te verhuizen?
    Woensdag 26 Maart 2014 om 11:26

29 reacties

  • Marieke D. Marieke D. zou zo'n onkruidspray tegen zevenblad echt helpen? Ik kan me niet voorstellen dat de andere planten dat prettig vinden.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 11:33
  • Marieke D. Marieke D. Mhhh, klinkt toch wel alsof ik het zo kunnen proberen. Leuke tip van de tagetes! Ik zie wel dat die weer door slakken wordt gegeten die ik veel heb, dus wellicht een kruidige plant daar weer omheen!
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:05
  • Rosette B. Rosette B. Phlomis maakt veel zijscheuten die je afzonderlijk kunt planten. Haal de plant uit elkaar, verwijder alle vreemde wortels en dan ben je vrij van zevenblad. Het eerste jaar gaat hij nog geen grote ruimte innemen maar dat gaat snel.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:26
  • Kiki B. Kiki B. Zoals Jolanda al schreef : schonen. Dit doe je het beste in een teil met water, alle grond uit de kluit spoelen, en alle zevenbladwortelstjes er voorzichtig uit trekken. Dan oppotten en kijken of er nog iets van zevenblad opkomt. Tagetes minuta schijnt inderdaad te werken tegen o.a. kweek en zevenblad, maar dan plant je wel een reuzegigant die niet veel ruimte zal bieden aan je phlomis. Het is dus bepaald niet een klein plantje wat je er even om heen zet:)
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:32
  • Kiki B. Kiki B. sorry Rosette, we schreven het haast te gelijkertijd :)
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:38
  • Marieke D. Marieke D. Dat klinkt goed allemaal! Ik denk dat ik beide doe; schonen én tagetes planten. Kiki; zoals ik het bekijk zijn dat afrikaantjes, die niet te hoog worden. Hebben we het over dezelfde plant? Die van jou klinkt als een struik...
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:40
  • Marieke D. Marieke D. Nog een vraag: de phlomis is een grote plant met een stevig wortelstelsel volgens mij. Ik zie niet zo goed hoe ik deze kan potten. Als ik hem goed schoon, en dan alert ben op signalen van zevenblad en tagetes plant, moet het ook goed gaan neem ik aan?
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:42
  • Kiki B. Kiki B. Even terug lezen wat Rosette schreef over het planten van de zijscheuten, deze scheuten kan je dus ook oppotten. Ik zou zelf voor deze methode kiezen en het zekere voor het onzekere kiezen. De Tagetes minuta ( ook bekend als Mexican Marigold) is een eenjarige plant die je moet zaaien en echt wel hoog wordt. Leuk om te doen als je al een heel bed met zevenblad hebt staan, maar preventief vind ik het nogal omslachtig.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 12:55
  • Jeannette v. Jeannette v. Sarah Raven is er ook erg enthousiast over. Op haar website beschrijft ze Tagetes minuta als "..een bijzondere plant die er niet aantrekkelijk uitziet, maar waarvan het wortelsysteem meerjarige onkruiden doodt." Op plekken waar verder alleen maar zevenblad en klokwinde staat zou ik het wel uitproberen, maar welk effect heeft het op wortels van vaste planten? Daar zou ik nog wat huiverig voor zijn. Niettemin zou de hoogte me niet afschrikken als het veel werk scheelt ;) Het blad heeft wel wat, en de bloemen komen pas in de herfst.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 14:01
  • Kiki B. Kiki B. @Jeannette: mee eens. We weten nog niet welk effect het heeft op andere planten.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 14:08
  • Jeannette v. Jeannette v. @Kiki: Volgens het volgende artikel (staat bij de "annual Tagetes)kan het niet samen met bomen en planten van de familie van vlinderbloemigen: https://www.hort.purdue.edu/ne... minuta
    Woensdag 26 Maart 2014 om 14:26
  • Kiki B. Kiki B. @Jeannette, klopt, maar in hetzelfde artikel staat ook dat je het uberhaupt niet moet planten in de buurt van groente en fruitbomen. Las laatst ergens anders dat er veel meer planten gevoelig waren voor de wortels van deze Tagetes, maar weet even niet meer waar, zal het opzoeken.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 15:08
  • Marieke D. Marieke D. Ok, de zijscheuten dan, daar zal ik mijn pijlers op richten. Leek als ik ben, wil ik toch even weten of ik dat goed interpreteer. Ik heb de plant met wortels, was de grond eruit. En dan haal ik vreemde wortels weg. En dan? Kijken welke wortel direct naar de plant gaat en dus verticaal loopt. En dan kijken welke wortels er vanaf daar horizontaal groeien? Die knip ik dan los en zet ze in een pot, en de rest verwijder ik? Klopt dat zo?
    Woensdag 26 Maart 2014 om 15:42
  • Jeannette v. Jeannette v. @Kiki: De vertaling van "..legume vegetables or legume trees.." is: "groenten en bomen uit de familie van vlinderbloemigen". Legume staat in dit geval voor Leguminosae (=Fabaceae). In de Engelse taal noemt men dat "the legume family".
    Woensdag 26 Maart 2014 om 16:31
  • Kiki B. Kiki B. @ Jeannette: Je hebt helemaal gelijk, niet bij na gedacht dat ze het zo zouden omschrijven, Leguminosae was mij wel bekend.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 16:34
  • Kiki B. Kiki B. @Marieke, gewoon niet te precies zijn. Haal de plant uit de grond, was hem schoon, wortels van zevenblad eruit en dan de plant scheuren met de hand of een spitvork, het wijst zich vanzelf. Alle delen oppotten, dan heb je een heleboel Phloompjes.
    Woensdag 26 Maart 2014 om 16:37
  • Marieke D. Marieke D. ok, dat moet me lukken!
    Woensdag 26 Maart 2014 om 17:18
  • Succes Marieke!
    Woensdag 26 Maart 2014 om 20:05
  • Kiki B. Kiki B. Gaat zeker lukken!
    Woensdag 26 Maart 2014 om 20:46
  • Marieke D. Marieke D. Dank!
    Donderdag 27 Maart 2014 om 00:44
  • Marieke D. Marieke D. @Kiki @Jeanette @Wilma @Jolanda @Rosette vandaag heb ik ze uitgegraven en helemaal geschoond. Het zevenblad zat echt verstrengeld met de wortels, dus maar goed dat ik de Phlomis niet direct in de grond heb gezet! Alle scheuten staan nu in potten en zien er goed uit. Kan niet wachten, dank voor jullie tips!
    Dinsdag 1 April 2014 om 16:49
  • Kiki B. Kiki B. Geweldig!
    Dinsdag 1 April 2014 om 16:54
  • Goed gedaan, Marieke! Houd ze nog een tijdje in pot totdat je zeker weet dat er geen restje zevenbladwortel meer in zit.
    Dinsdag 1 April 2014 om 17:59
  • Klaas B. Klaas B. zelfs roundup verdrijft het zevenblad niet :(
    Woensdag 2 April 2014 om 01:13
  • Alfons P. Alfons P. hoi Marieke, Ja stuur maar een zakje Goudsbloem op aub. en zeg maar wat ik er voor moet doen. Groetjes Alfons
    Woensdag 2 April 2014 om 06:14
  • Jeannette v. Jeannette v. Fijn dat het gelukt is, Marieke. Veel plezier met je nieuwe Phlomis-familie :)
    Woensdag 2 April 2014 om 11:41
  • Kiki B. Kiki B. @Klaas Buskes
    Gebruik je Roundup? :(
    Woensdag 2 April 2014 om 14:16
  • Klaas B. Klaas B. niet meer, toen mijn vorige buren een wilde tuin hadden wel, geholpen heeft het niet. ik ben nu bekeerd.
    Donderdag 3 April 2014 om 20:50
  • Kiki B. Kiki B. @Klaas Buskes Mooi :)
    Donderdag 3 April 2014 om 23:15

2 tuiniers vinden dit leuk

  • Ellen A. Ellen A. Donderdag 27 Maart 2014 om 07:37
  • Kiki B. Kiki B. Zondag 13 April 2014 om 11:23