MijnTuin.org

Wil ook jij specifieke informatie ontvangen over jouw tuin?

Heb je reeds een MijnTuin.org account? Aanmelden

  • Leslie W.heeft er iemand ervaring met japanse duizendknoop? Is het iets wat je kan houden in de tuin of beter niet want ik lees op google dat het meer als onkruid word beschouwd en nogal woekkerd Maandag 13 Juni 2016 om 18:04

39 reacties

  • Lex v. Lex v. ik zou het absoluut niet in de tuin zetten. Je kunt het beter vermijden als de pest... Het worteld zeer diep, elke stukje tak kan opnieuw wortelen en als het eenmaal gevestigd is moet je er maar vanaf zien te komen... Maandag 13 Juni 2016 om 19:22
  • Roos T. Roos T. Nooit aan beginnen zoals Lex al schrijft,wordt het omschreven als een vreselijk onkruid. Maandag 13 Juni 2016 om 19:28
  • Paul H. Paul H. groeit her en der langs onze wegen en is wel degelijk een pest.... nagenoeg onmogelijk om dit nog weg te krijgen uit uw tuin... vraag maar na bij 'wegen en verkeer'. De bestrijding van deze invasieve exoot kost handenvol geld.
    Maandag 13 Juni 2016 om 20:40
  • Nee, GEEN Japanse duizendknoop planten!!!!! Zoals Lex al zegt: het woekert gigantisch en je krijgt het nooit meer weg!! Wordt beschouwd als invasieve exoot.
    Als je het wil gebruiken om te bloemschikken o.i.d. ga het dan maar ergens snijden waar het langs de weg groeit of zo. En pas goed op dat er geen enkel klein stukje in je tuin valt, want het wortelt snel.
    Maandag 13 Juni 2016 om 22:45
  • Zie hier:
    http://www.bestrijdingduizendk...
    Maandag 13 Juni 2016 om 22:49
  • Roos T. Roos T. Wat een goed artikel Wilma ,je bedenkt je wel als je dit gelezen hebt. Dinsdag 14 Juni 2016 om 08:18
  • Jeannette v. Jeannette v. Toch even kanttekening: Ik heb deze plant jaren in de tuin gehad. Jawel, gekregen als stekje van een tante (die beter had moeten weten als hovenier...) "...want dit is zo mooi en het groeit lekker snel...". Ja,inderdaad, groeide heerlijk snel...totdat de buurman kwam vragen of dat wat in zijn gras groeide ( 3 meter verder op) van ons afkwam... eh...ja dus! Gelukkig was het maar 1 kleine pol - diameter 50 cm - en op een vrij natte kleigrond.

    In mijn eigen tuin was de plant redelijk op de plaats gebleven maar risico wilde ik niet nemen. Dus met ons tweeën de plant eruit gespit...goed diep de steekschop eronder en daar hadden we 'm. Maar, zo bleek alle stukjes die bleven zitten groeiden weer aan. Toch, als ze blad vormden waren ze er zo weer uit.

    Zo ervaar ik het ook bij mijn moeder in de tuin. Die had dezelfde plant van diezelfde tante (haar zus) gekregen. Alleen zij tuiniert op zandgrond en daar komen nieuwe uitlopers nog regelmatig naar boven. Het enige wat we doen is al die uitlopers er stuk voor stuk weer uittrekken (je ziet ze goed, met hun glimmend rode jonge blad en die sappige stengels).

    Dat gaat goed. Het is nu nog een stuk van ongeveer 6 vierkante meter, waar jarenlang een Portugese laurierkers tot op de grond groeide, waar nog wat naar boven komt, maar de rest is weg! Het is een kwestie van volhouden. Toch, voorkomen is altijd beter dan genezen, dus begin niet aan deze werkverschaffer!
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 08:25
  • Roos T. Roos T. Ik vind het nog een groot stuk 6 vierkante meter.Er bestaat dus geen enkel middel tegen zoals ik gelezen heb.Dit kado had je liever niet gekregen.Zo blijf je wel lekker bezig . Dinsdag 14 Juni 2016 om 08:39
  • Lex v. Lex v. Tja Jaenette dan heb je het over een relatief klein oppervlak waarbij je het handmatig prima kunt doen. In het natuur/landschap/terrein beheer is het gewoon niet praktisch dit te doen. Zoals je zegt is het enige punt dat je grondig moet zijn en vol moet houden en dat is zeer kostbaar. Op de eerder gelinkte website hebben ze het ook over bestrijding maar alle manieren die ze noemen zijn vrij kostbaar. En zodra je niet grondig genoeg bent of te vroeg stopt heb je in principe alles voor niets gedaan.

    En in de praktijk kom je dus ook nog tegen dat niet iedereen op de hoogte is van de ellende die duizendknoop heet. (dat geld overigens voor meerdere exoten die wel uitgeroeid mogen worden in NL, zoals reuzebereklauw en reuzebalsemien)
    Plus nog even een kanttekening: Dit soort spul gooi je dus niet zomaar in de groene bak. Eerst een tijdje laten afsterven voor je het weggooit. Of beter nog eigenlijk, verbranden.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 09:09
  • Jeannette v. Jeannette v. Tuurlijk Lex, daarom is het ook een kanttekening! Als je grote pollen of heel veel hebt staan en dan gaat spitten of nog erger, met een rotovator gaat werken, heb je een kleine ramp. Ben ik absoluut met je eens.
    En dan is bestrijden zeker kostbaar. Verbranden is het beste dat je kan doen. Niet in een kliko, groen of grijs, niet in een blauwe zak of vergelijkbaar, niet op een composthoop en zeker niet zomaar ergens in de natuur weggooien (zoals hier in de buurt nog wel eens voor komt)!!

    .
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 10:24
  • Jeannette v. Jeannette v. Om een ander voorbeeld te noemen: Een oom heeft de plant op een terrein van een 2 ha. staan. De plant is met geen mogelijkheid weg te krijgen op het terrein en groeide op den duur zelfs naar binnen!! Er moest gif aan te pas komen om 'm daar binnen echt definitief weg te krijgen... (ook niet fijn, want slecht voor de leefomgeving en erg prijzig). Dinsdag 14 Juni 2016 om 10:32
  • Lex v. Lex v. In principe is spitten nog niet zo heel erg Jeanette, als het in je tuin staat en zolang het maar met beleid gebeurt en de grond die je spit goed zeeft. Elke wortel die je verwijderd betekent minder groeikracht voor het volgende jaar. Als het een echte pol is heeft dat misschien wel voorkeur, aangezien de andere maatregelen (snoeien/maaien, smeren met round-up, trekken) de plant mogelijk stimuleert om juist horizontaal te verspreiden. En weer is dan de sleutel, bijhouden, volhouden en vooral niet rusten voor de plant minimaal 2 jaar achtereen niet meer aanwezig is.

    Bestrijding is gewoon locatie afhankelijk en voor je begint even een goede afweging maken hoeveel tijd/intensiteit je aan de bestrijding wilt besteden. Wat eventuele knelpunten gaan worden (andere begroeiing bijv boomwortels waar hij tussen kan staan) etc. Ik ben zelf geen fan van Round-up, maar voor duizendknoop maak ik graag een uitzondering.

    Met een beetje mazzel woon je bijv op een plek met een hoge grondwaterstand, in dat geval zal de duizendknoop bijv niet verder wortelen dan tot het grondwater.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 10:42
  • Jeannette v. Jeannette v. Dat is nou precies het punt waarom ik reageer. De meeste mensen worden panisch als ze 1 klein plantje in hun tuin zien, terwijl dat nog goed te verwijderen is met de hand. Maar dan gaan ze spitten of schoffelen en hebben ze meerdere stukjes stengel in de grond zitten en vlak de wortels ook niet uit. Die groeien beide weer uit en weer wordt er geschoffelt of gespit. Het wordt dan een vicieuze cirkel terwijl die angst niet echt nodig is. Dinsdag 14 Juni 2016 om 11:13
  • En Leslie ..... ? Heb je er nog trek in? ;-)
    Goed, dat je de vraag eerst hier hebt gesteld!
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 11:28
  • Ikzelf heb de stengels voor het eerst leren kennen toen ik jaren geleden een beroepsopleiding voor floristen volgde (als hobby overigens). Bloemschikkers noemen deze plant heel vaak nog bij de oude naam Polygonum. En de stengels worden ook nu nog steeds in bloemenwinkels gebruikt en verkocht. Op die floristen-opleiding vertellen ze er echter niet bij, dat dit gewas een invasieve exoot is. En ook niet dat je moet oppassen geen stukjes in je tuin achter te laten, omdat het snel wortelt. Daar ben ik vele jaren later pas achter gekomen. Gelukkig zonder gevolg voor mijn tuin.

    Wat goed, Lex en Jeannette, dat jullie hier zoveel van je ervaringen delen. En fijn, Leslie, dat je deze vraag stelde, zodat deze informatie-uitwisseling op gang kwam. :-))
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 11:38
  • De officiele namen van deze plant zijn Fallopia japonica , synoniem: Polygonum cuspidatum. In het Nederlands Japanse duizendknoop.
    Eigenlijk is het heel erg jammer dat deze plant zo slecht te beheersen is, want ze heeft ook heel veel goede eigenschappen. Je kunt er heerlijk mee bloemschikken; google maar eens op 'bloemschikken met Polygonumstokken' .
    Daarnaast wordt de plant in de kruidengeneeskunde veel goede geneeskrachtige eigenschappen toegedacht.
    En tenslotte is ze ook nog eetbaar; zie o.a. hier http://www.versvancees.nl/prod...
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 12:01
  • Voordat iemand enthousiast Japanse duizendknoop voor consumptie wil gaan oogsten, lees eerst even dit artikel: http://www.theotherandyhamilto... Dinsdag 14 Juni 2016 om 12:32
  • Jeannette v. Jeannette v. Leuk artikel, Wilma! Mr. Kingsnorth maakt daar een goede vergelijking tussen Japanse duizendknoop en de grote supermarktketens die de kleintjes en onafhankelijken er uit werken, overspoelen als het ware. Dinsdag 14 Juni 2016 om 12:58
  • Ja, er zijn meer interessante inzichten in dit artikel verwerkt. Het meest wrang is eigenlijk wel het inzicht, vind ik tenminste, dat de plant heel goed door ons als voedsel zou kunnen worden gebruikt (voor de wildplukkers dan toch), maar dat zulks wellicht gevaarlijk is omdat we niet weten welk perceel mogelijk met gif is bespoten om de Japanse duizendknoop te elimineren. Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:03
  • Jeannette v. Jeannette v. Ben ik met je eens, maar eigenlijk geldt dat voor alle terreinen waar je niet bekend bent, toch? Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:06
  • Lex v. Lex v. Dat geld voor veel planten Wilma. Maar als je gaat kijken naar waar het uberhaupt bestreden wordt zul je zien dat dat slechts een klein oppervlak is. Het is gewoon te kostbaar voor organisaties om aan te beginnen. Zelfs met gif spuiten/injecteren kost gewoon te veel uren etc om het rendabel te maken.

    Overigens is voor het eten alleen gebruikelijk de jonge scheuten te gebruiken geloof ik. Misschien is er met een terreinbeheerder te overleggen dat je het mag plukken en daarna ook bijhoud. Ik denk dat de eetbaarheid bij terreinbeheerders ook niet echt bekend zal zijn. Ik zou zeggen dat als je dat spul wekelijks grondig plukt dat je het op den duur ook wel uitput. Het enige waar je dan voor moet waken is die horizontale groei weer en het probleem dat je het dus wel echt moet blijven doen, niet halverwege stoppen of laten gaan.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:21
  • Ja, dat klopt, Jeannette. Punt is: ik weet diverse plaatsen met grote groepen Japanse duizendknoop, maar ik weet niet wat de terrein-eigenaars ermee doen. Spuiten of niet? Ik kan het niet er aan zien en ik kom daar niet iedere dag. Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:23
  • Lex v. Lex v. Even een toevoeging op mijn laatste post. Ik lees in het engelse bericht dat er gesproken wordt over enkel de eerste scheuten van het jaar omdat de volwassen scheuten oneetbaar zijn. Dan vraag ik mij eerlijk gezegd af of dit een ontwikkeling van het seizoen is of gewoon naarmate de individuele scheuten gewoon ouder worden. In het laatste geval zou het dan gewoon een kwestie zijn van plukken en dan telkens alles plukken.

    Overigens vind ik dat stukje over de terreinbeheerder een dienst bewijzen niet helemaal correct. Doordat je maar 1 keer plukt stimuleer je de plant juist om aggresiever te gaan groeien en werk je het uitbreiden mogelijk in de hand...
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:28
  • Jeannette v. Jeannette v. Lex, waar lees je dat stukje, als ik het vragen mag? Ik zie het niet staan. Dinsdag 14 Juni 2016 om 13:45
  • Lex v. Lex v. De link naar het Engelse artikel http://www.theotherandyhamilto...

    Dit stuk: A second note of warning is about the crop once you have picked it. Do only use the first shoots of the year (15-20cm or 6-9 inches) as the adult plants are not only too tough to eat but they have a sap inside them that can leave your mouth blistered.

    En dit stuk: Whenever we contduct our wild food walks we always tell people to only pick what they will eat and leave at least a 2 thirds of the plant or if there is only one plant in one area then leave it alone. Japaneses knotweed is slightly different in that (I personally think) you are doing a bit of service by harvesting it as it must weaken the plant.

    Voor veel planten zou deze bewering opgaan. Maar het gaat hier natuurlijk om een zeer concurrentie krachtige plant die zich echt niet laat tegenhouden door 1 keer plukken. (Even ter vergelijking, je rabarber en asperge in de tuin pluk je ook grof (en meerdere keren per seizoen). Zolang je dit niet na de langste dag doet hebben ze weer genoeg energie en groeikracht voor het volgende jaar.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:00
  • Jeannette v. Jeannette v. Nee, dat bedoel ik niet, ik had duidelijker moeten zijn: dat stukje dat je de terreinopzichter er geen plezier mee doet. Of bedoel je dan de "foragers"? Daar worden mensen die wij wildplukkers noemen mee bedoeld. Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:04
  • Lex v. Lex v. Ik bedoelde echt de terreinbeheerder. Het ging over: (I personally think) you are doing a bit of service by harvesting it as it must weaken the plant." Je moet het zo zien, je ziet op veel plaatsen een bepaald oppervlakte aan duizendkoop staan. De beheerder kiest ervoor hier niets aan te doen, omdat het te kostbaar is en zolang je niet al te veel gaat rommelen en het maaiafval wel goed afvoert niet al te veel uitbreiding is van de plant. (Ik zie genoeg plaatsen waar de uitbreiding van de pollen nauwelijks opvalt, deze worden 1 of 2 keer per jaar gemaaid)

    Nou moet je je voorstellen dat het voorjaar (wanneer je de scheuten plukt) de plant de meeste groeikracht heeft. Door op dat moment 1 keer te plukken stimuleer je de plant eigenlijk om meer scheuten te maken, wat dus waarschijnlijk ook in horizontale groei resulteert. Dus de kans is aanwezig dat je dan het effectieve oppervlak van de duizenknoop aan het vergroten bent. Pas op het moment dat je structureel scheuten gaat trekken, deze een jaar lang elke week grondig zou trekken begin je pas een verschil te maken lijkt me. En dan moet je dus wel een tijdje doorgaan.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:16
  • Jeannette v. Jeannette v. Aangezien ik jaren in de boomkwekerij heb gewerkt en thuis al de nodige ervaring had opgedaan, kan ik me dat prima voorstellen. :-) Dat is ook de reden dat ik heb gezegd tegen mijn mama dat ze niet meer mocht schoffelen op die gedeeltes waar het massaal naar boven kwam, maar het uit moest trekken. Nu, jaren later is het gelukkig bijna weg. Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:27
  • Ja, ik begrijp je punt, Lex. Aan de groeistimulatie had ik even niet gedacht. Evenmin als ik aan de mogelijke besmetting met vossenlintworm had gedacht. Twee redenen dus om toch maar niet enthousiast Japanse duizendknoop te gaan oogsten.
    Om nu een terreinbeheerder aan te bieden het gewas, na oogst van de verse groeipunten, het gehele jaar door te blijven plukken/snijden en dan ook nog de horizontale uitloop weg te halen.........? Tja, dat gaat me als individu toch wat te ver. Meer iets voor een groep, een collectief wellicht?
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:32
  • Overigens vind ik de aanpak van jou, Jeanette, wel zeer aan te bevelen. Maar dan toch in een eigen tuin en op een zeer beperkte oppervlakte. Dat is wel haalbaar.
    Misschien is het voor een natuurorganisatie, met vaak een grote groep vrijwilligers te beschikking, wel een idee om de plant ter consumptie te oogsten en wekelijks bij te houden?
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:36
  • Tussen haakjes: ik volg de discussie niet strak, want ik had nog rozenbottels in de diepvries en ben daarvan nu jam aan het maken. :-)
    Ga nu weer even 'verder met de rozenbotteljam. Inderdaad: ook wild geplukt :-)
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:38
  • Jeannette v. Jeannette v. Lekker Wilma! En ook heel gezond. Fijn toch hè, dat dat allemaal zomaar voor ons ( en de vogeltjes natuurlijk ;) ) in de natuur groeit. Dinsdag 14 Juni 2016 om 14:42
  • Leslie W. Leslie W. Oke das duidelijk, de plant komt zeker niet in onze tuin. Wat een geluk dat ik hier navraag want anders hadden we het geplant. Stond langs de kant van de weg en ik vond het wel mooi. Dinsdag 14 Juni 2016 om 15:08
  • Jeannette v. Jeannette v. Sorry voor het bombardement aan antwoorden, Leslie. Je ziet, het houdt meer mensen bezig :-)) Dinsdag 14 Juni 2016 om 15:16
  • Soms sta ik telkens weer versteld wat er in de natuur allemaal voor goeds voor ons groeit. Pijnlijk dat wij mensen er vaak zo respectloos mee omgaan en er ook vaak zo'n puinhoop van maken. Dinsdag 14 Juni 2016 om 15:33
  • Soms gebeurt het hier op MijnTuin, Leslie, dat een op het eerste oog heel onschuldige vraag zo'n stortvloed aan antwoorden oproept. Jeannette heeft gelijk: het gaat dan om iets dat meer mensen raakt. En dan zie je nog niet eens wie er allemaal geinteresseerd mee leest ;-). Dinsdag 14 Juni 2016 om 15:44
  • Roos T. Roos T. Haha Wilma zoals ik .
    Ik volg de discussie ,maar heb het gelukkig niet in de tuin.
    Dinsdag 14 Juni 2016 om 18:31
  • Nee, ik heb het ook niet in de tuin Roos. Toch is het soms leuk en interessant wat je hier op MijnTuin allemaal ontdekt. Er zijn soms ook discussies waar ik mij niet in meng, maar die ik toch geinteresseerd volg. Dinsdag 14 Juni 2016 om 23:23
  • Roos T. Roos T. Ik doe dat ook Wilma en jij hebt intussen ook nog gezonde jam gemaakt. Woensdag 15 Juni 2016 om 19:42