- Ik weet het even niet meer.Mijn witte regen doet al 2 jaar moeilijk en nu is de bloem met de nachtvorst nog bevroren ook.Verleden jaar alleen jong blad gekregen en mini bloem beide laat op het jaar verschenen.Zou het kunnen dat de wisteria zichzelf wurgt daar de stammen over en in elkaar groeien.Komt dit nog goed? Woensdag 10 Mei 2017 om 13:29
3 tuiniers vinden dit leuk
- Ellen A. Vrijdag 12 Mei 2017 om 19:50
- Kiki B. Vrijdag 12 Mei 2017 om 20:53
- Jeannette v. Dinsdag 16 Mei 2017 om 09:52
45 reacties
Als er echter veel knopen erg dicht bij elkaar zitten kan het wel eens voorkomen dat een Wisteria zichzelf wurgt, maar over het algemeen groeien de stammen na verloop van tijd gewoon in elkaar. Net zoals je dat wel eens ziet bij een groepje bomen dat te kort op elkaar is geplant; de stammen vormen uiteindelijk 1 stam: https://www.bakkeveen.nl/2011/... en http://www.seeds-gallery.com/d... (klik op de foto's)
Dus, zoals Kiki zegt, het meest waarschijnlijk is een bodemprobleem (of een wortelprobleem). Gezien de vele regen de laatste jaren zou ik het op het eerste houden met als gevolg dat wortelprobleem. Een hoge grondwaterstand 's winters (en/of 's zomers) zou een reden kunnen zijn.
Jammer dat een foto niet lukt; soms kan je daar al veel uit opmaken. Donderdag 11 Mei 2017 om 15:08
Fosfaat geven zou ook in het hele vroege voorjaar kunnen, maar ik deed het altijd zoals zij beschreef (zodra al het blad er vanaf is ) en dat werkte prima. Dat combineerde ik altijd met de snoei. Na de eerste en tweede bloei snoei ik altijd nogmaals. In het voorjaar voor de eerste bloei niet snoeien.
Probleem is bij veel mensen dat de Wisteria vaak met zijn lange wortels onder de bestrating zit en dat je daardoor niet effectief kan bemesten. Bij jonge Wisteria is universele bemesting prima, omdat je eerst goede groei en bladontwikkeling wilt hebben ( net als bij pioenen). Bij oudere planten knijp je de stikstof af en geef je eerder weer zware fosfaatgift vanwege de bloeibevordering en wat extra kali als daar een tekort aan is.
Hoeveelheid fosfaat is ongeveer een handvol per m2 wortelgestel, niet te dicht bij de stam. Kali de helft minder. Andere oplossing om de plant tot bloei te brengen is een drastische wortelsnoei toe te passen, twee spaden diep , minimaal een halve meter vanaf de stam. Omdat de plant echter ook vrijwel geen blad geeft ben ik wat terughoudend om dat hier te adviseren. In ieder geval zou ik een flinke laag compost door de bovenlaag van de grond mengen.
Probleem bij Karine is dat de stam aan 2 kanten besloten wordt door bestrating en aan de andere kant door gras. Ik zou aanraden een ruime boomspiegel te maken. En dit voorjaar zoals jij al aangaf, Jeannette, een bemesting ter bevordering van blad. Liefst een bodemmonster laten nemen.
Overigens sluit ik niet uit dat vorst ook de boosdoener kan zijn. Vrijdag 12 Mei 2017 om 16:02
Ja, inderdaad. Iedere vlinderbloemige kan zelf stikstof binden aan de grond. Daar had ik even niet aan gedacht! Ik had ook niet gezien dat Karine op kleigrond tuiniert. Kwestie van (te) snel willen reageren.... :p Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Heel handig, zo'n tante ;-) Op school ooit wel bemestingsleer gehad, maar omdat er zoveel universele meststoffen zijn tegenwoordig heb ik me daar niet echt verder in verdiept.
Ik heb nog nu ook pas de foto's gezien en wat mij opvalt is dat de plant in het gras staat. Dan kan er zeker overbemesting ontstaan wanneer het gras regelmatig een gift krijgt. Die boomspiegel die jij aanraadt Kiki, is hard nodig.
Nog een andere reden zou dan kunnen zijn dat de voet van de plant geraakt is door de grasmaaier en er een beschadiging is ontstaan. Dat zou ik ook nog even checken, @Karine Windelinckx Vrijdag 12 Mei 2017 om 16:53
Ze heeft jou ook besmet de de passie voor tuinieren en die wijsheid kan jij nu ook delen . Vrijdag 12 Mei 2017 om 18:56
1. Ruime boomspiegel maken van minimaal 2 meter doorsnee. Ruime hoeveelheid compost hierop leggen. Evt vermengd met wat turf om de zuurgraad weer wat te stabiliseren. De Wisteria heeft zowel teveel kalk als grasmest (stikstof) gehad, beiden zijn funest voor deze plant.
2. Stoppen (überhaupt) met bekalken van het gras, stoppen met bemesten van het gras binnen de cirkel van 3 meter vanaf de stam. Geen onkruidbestrijder meer gebruiken, noch op bestrating noch op het gras. Voor alle zekerheid deze zomer even helemaal niet bemesten. Ik vermoed dat de Wisteria al teveel heeft gehad.
3. Zieke takken snoeien, snoeigereedschap desinfecteren. Overige snoei pas na de bladval toepassen. Voor zover dat zin heeft. Op dat moment ook superfosfaat granulaat toedienen.
4. Overwegen om toch wortelsnoei toe te passen, zie vorige aanwijzingen. Dit om teveel stikstofopname tegen te gaan.
5. Overwegen om daarna Mucoter granulaat toe te dienen. Dit zou mogelijk de schimmel kunnen terugdringen. Op biologische en veilige wijze. Herhalen om de 6 weken. Oppervlakkig in de grond inwerken. Daarna water geven. Mucoter heeft goede invloed op verkeerde schimmels. Gebruiksaanwijzing goed volgen.
6. Niet in het vroege voorjaar snoeien. Mocht er bloei gaan ontstaan dan snoei je direct na de bloei. En na de bladval weer.
Beton zou mogelijk een probleem kunnen zijn voor de wortels. Niets aan te doen vrees ik.
Jeannette , nog dingen die ik vergeten ben ? :-)
Zondag 14 Mei 2017 om 00:14
4a. Nu wortelsnoei toepassen kan teveel worden voor de plant omdat ze al ernstig verzwakt is. Ja, je verkleint het wortelgestel maar je zorgt dan ook voor veel wonden die weer afgegrendeld moeten worden en dat kost extra energie. Evt. zou ik dat in een later stadium toepassen.
6a. Om dezelfde reden als in 4a. is het aanbevolen de komende paar jaar de bloei volledig wegnemen - hoe mooi ze ook is. Bloeien en zaad zetten en laten afrijpen kost ook weer extra energie en alle energie is nu nodig voor herstel.
Verder denk ik dat de klinkerwerken in samenwerking met de stikstofbemesting, kalk en onkruidbestrijder geen goed hebben gedaan. Ik vermoed dat de wortels een flink zuurstoftekort hebben gehad en daardoor deels zijn gaan rotten. Misschien is ook de grond opgehoogd, want het gras sluit mooi aan op de klinkers - die naar ik begrepen heb op de betonnen ondergrond zijn geplaatst. Hoe dan ook, alle werken die je in het wortelgebied van een heester/boom doet kunnen een reden zijn voor vermindering van de conditie van een plant. Vandaar dat een boomspiegel zo belangrijk is!!!! Maandag 15 Mei 2017 om 11:21
Alleen monoculturen en potplanten hebben die mate van verzorging nodig omdat ze onevenredig veel van 1 en dezelfde stof wegnemen in grote getalen. Maar monoculturen trekken ook onevenredig veel van dezelfde plaagdieren en ziektes aan... Maandag 15 Mei 2017 om 11:37
Nee, dat alles heeft te maken met mensen.... en portemonnees, natuurlijk :-)) Maandag 15 Mei 2017 om 15:57
Woensdag 17 Mei 2017 om 00:32
Dit jaar de jonge bloem bevroren en een grote achterstand. Vrijdag 19 Mei 2017 om 01:12