Wil ook jij specifieke informatie ontvangen over jouw tuin?

Heb je reeds een MijnTuin.org account? Aanmelden

Still life: weelderig en etnisch

In onze snelle, individualistische samenleving lijken we steeds meer met onszelf bezig te zijn. Er is een sterke hang naar luxe en glamour, en als een product niet opvallend genoeg is, zijn we al snel verveeld. De media doen ons geloven dat iedereen een ster kan zijn; tegelijkertijd is er de hang naar bewustwording en zingeving. Emotie en spiritualiteit worden belangrijker. We verzetten ons tegen de toenemende vervlakking en hebben steeds meer behoefte aan rust. We voelen vaker de behoefte om even stil te staan bij het moment. Soms willen we gewoon even helemaal niks, hebben we tijd nodig om onszelf weer op te laden. Daarbij komt de natuur meer centraal te staan.

Still life: weelderig en etnisch

clip_image001(552).jpg

Al deze elementen komen aan bod in de persfoto’s van dit jaar. Voor dit eerste seizoen schenken we vooral aandacht aan het gegeven ‘rust zoeken’. Alsof we de tijd even stil kunnen zetten. We laten ons inspireren door het werk van oude meesterschilders uit de zeventiende eeuw, die prachtige stillevens schilderden met aandacht voor detail. Daarbij ligt de associatie met de rijke scheepvaarthandel uit de VOC-tijd voor de hand, en is al snel de link gelegd naar etnische invloeden uit Spanje en Portugal, gecombineerd met de oriëntaalse invloeden uit China en India. Dit leidt tot het decoratieve gebruik van specerijen, bewerkte zijde en kant, smeedwerk en porselein. Het decoratieve aspect is echter nooit allesoverheersend; het totaalbeeld blijft overzichtelijk en rustig, zodat de individuele producten goed tot hun recht komen. Net als in de schilderijen van de oude meesters.

Boeket in lampetkan

In het interieur vinden we contrastrijke kleuren, geïnspireerd op de Europese folklore, rijk aan 17de eeuwse symboliek. Deze folkloristische invloeden komen ook terug in de dessins, die opvallen door het gebruik van kant en weelderige bloemmotieven. Dit gaat goed samen met authentieke materialen met een sterke ambachtelijke uitstraling, zoals geslepen glas, oud goud en tin, bewerkt zilver, bloedkoralen, decoratief bewerkt hout, Portugees porselein en Delfts keramiek. Als verwijzing naar de oude meesters wordt voor bloemwerk veel gebruik gemaakt van serviesgoed en bakvormen, en van vazen die zijn geïnspireerd op oude folklore. Het contrast van het rijk bloeiende boeket in de eenvoudige tinnen kan, of de bloemrijke creatie in de oude lampetkan spreekt tot de verbeelding. De arrangementen zijn statig, maar tegelijkertijd weelderig en tot in detail gedecoreerd. De kleursamenstelling kan daarbij sterk variëren: van uni of tweekleurig tot bont. Symboliek uit vroeger tijden speelt een belangrijke rol in het bloemwerk; zo staan citroenen voor rijkdom en decadentie, wit voor reinheid en rood voor leven. De kleuren die worden gebruikt, zijn een combinatie van neutralen met felle kleuraccenten: zwart  - of een andere donkere, contrastrijke kleur - wit en blauw voeren daarbij de boventoon. De gebruikte bloemen zijn weelderig van vorm; ze stralen een zekere luxe en glamour uit en hebben een grote decoratieve waarde.

Al deze aspecten komen samen in het thema Still Life. Voor een duidelijk overzicht zijn de beelden ingedeeld in drie groepen, elk met een eigen vertaling van deze trend om voor u meer diversiteit te creëren.

  • Sfeervol, met de nadruk op nostalgie, verstilling, tijd voor jezelf, homemade en oost-west mix . Gekenmerkt door de bonte samenstelling van kleuren en bloemensoorten en de toepassing van nostalgisch getint keramiek, Enkele voorbeelden: klik hier
  • Modern, gericht op eigentijdse traditie, folklore met een knipoog, etnische mix, verstilling en bewust. Dit vertaalt zich in strakkere boeketten bijvoorbeeld in combinatie met de moderne versie van een Delftsblauwe vaas. Enkele voorbeelden: klik hier
  • Klassiek, draait om oude meesterschilders, compositie, 17de-eeuws, trots, Europees en koloniaal. De klassieke arrangementen zijn statig en vormen, in combinatie met de omringende materialen, een waar stilleven in de geest van de oude meesterschilders. Enkele voorbeelden: klik hier

De bloemen die bij het thema Still Life passen en in alle bovenstaande groepen gebruikt worden zijn: Narcis, hyacint, amaryllis, tulp, ranonkel en Vanda.


Narcissus: symbool voor de droevige liefde

Oorspronkelijk komt de narcis uit de Pyreneeën, de Alpen en het Middellandse Zeegebied. De bloem is familie van de Amaryllidaceae en werd in 1561 voor het eerst naar Nederland gebracht. Narcis heeft een rijke symbolische waarde. In Oosterse landen is zij verbonden aan de droevige liefde; geliefden die van elkaar zijn gescheiden, sturen elkaar een narcis als blijk van hun niet aflatende liefde. Frappant is de Arabische betekenis van het woord narcis: dienaar. Zeer treffend, gelet op de iets gebogen houding van de bloem. In de Westerse cultuur is de bloem juist symbool voor de blinde liefde voor de eigen persoon, gebaseerd op de Griekse mythe van de jonge Narcissus die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld en uiteindelijk veranderde in een bloem.

clip_image003(56).jpg

In totaal bestaan er zo’n vijfduizend soorten narcissen, waarvan er slechts 250 in productie zijn. Narcis is verkrijgbaar van de vroege winter tot ver in het voorjaar en kan worden onderverdeeld in vier groepen: trompetnarcissen, grootkronige narcissen, dubbele narcissen en tazetta narcissen of meerbloemige soorten. De gele narcis is traditioneel sterk verbonden aan het Paasfeest; slechts een klein deel van de aanvoer is wit of oranje. Een vaas met narcissen kan eenvoudig worden opgefleurd met een fraaie, decoratieve tak. De krachtige vorm, de sprekende kleur en de soms ook sterke geur, geven de bloem een heel eigen uitstraling die zowel in een monobos als in een gemengd boeket goed tot uitdrukking komt.


Hyacinthus: de geurende verleider

Hyacint vindt zijn oorsprong in West-Azië, Turkije, Syrië en Libanon. De sterk geurende bloem staat symbool voor vrede en macht, maar ook voor eenvoud. Een Oosterse dichter vergeleek het haar van zijn maîtresse eens met de sierlijkheid van een hyacint; tegenwoordig gebruiken we de uitdrukking ‘hyacintenlokken’ voor de omhoog krullende meeldraden die vooral bij de boshyacint goed te zien zijn. De sterke geur van de hyacint is een veelgebruikt ingrediënt voor parfums.

clip_image005(21).jpg

De meest gangbare kleuren zijn wit, roze, paars en verschillende tinten blauw; de kleur geel is in opkomst. Sinds snijhyacinten worden verhandeld met de bolbodem aan de steel is de kwaliteit aanmerkelijk verbeterd: de bolbodem blijkt veel plantencellen te bevatten die zorgen voor een optimale opname van water en voedingsstoffen. Snijhyacinten worden steeds vaker toegepast in bloemwerk. De bloem met zijn opvallende kleuren is een welkome aanvulling in het seizoensboeket.


Amaryllis en Hippeastrum: net even anders

Amaryllis en Hippeastrum worden vaak in één adem genoemd, alsof het om twee namen voor hetzelfde gewas zou gaan. Dat is echter niet het geval. Amaryllis – symbool voor trots en betoverende schoonheid – is namelijk een zomerbolgewas, oorspronkelijk afkomstig uit Zuid-Afrika. Hippeastrum is een wintergewas dat zijn wortels in Zuid-Amerika heeft en tot de familie van de Amaryllidaceae behoort. De letterlijke vertaling van de naam is ‘ridderster’ als verwijzing naar de stervormige bloemen van de oorspronkelijke soorten. In 1840 kwam de bol vanuit Chili naar Europa.

clip_image007(7).jpg

Traditioneel werd Hippeastrum rond Kerstmis aangevoerd; met zijn sprekende rode kleur is het dan ook een kerstbloem bij uitstek. Tegenwoordig wordt het gewas vrijwel jaarrond aangeleverd, waardoor de toepassingsmogelijkheden enorm zijn uitgebreid. Ook het assortiment is in de loop der jaren flink gegroeid, met kleinbloemige, enkele, dubbele en gevuldbloemige soorten. De kleurvariatie is eveneens toegenomen. Een goed voorbeeld is Hippeastrum ‘Mocca’: een warme bruin oranje gekleurde bloem in combinatie met lindegroen. Een sprekende kleurencombinatie die het in het interieur van nu bijzonder goed doet. Ook amaryllis is de fase van slechts rood en wit sinds lange tijd ontstegen: er zijn ook oranje, zalmkleurige, paarse en tweekleurige amaryllissen te koop. De grote bloem, de stevige steel en de sprekende kleuren maken zowel amaryllis als Hippeastrum een krachtig product dat het zelfs als enkele bloem in een vaas goed doet. Daarnaast vormen ze een verrijking voor elk boeket.


Tulipa: oer-Hollands met een Oosters trekje

Internationaal is de tulp hét symbool voor Nederland. Oude meesterschilders gebruikten de bloem al veelvuldig in hun werk, kunstenaars lieten zich er graag door inspireren. De tulp behoort tot de familie van de Liliaceae en is oorspronkelijk allesbehalve Nederlands. Zo’n vierhonderd jaar geleden bracht de kruidkundige Clusius de bloem vanuit Turkije mee naar Nederland, waar zij voor het eerst tot bloei kwam in de Hortus Botanicus in Leiden. De officiële herkomst van het woord ‘Tulipa’ is niet bekend. Wel wordt gespeculeerd dat de vorm van de bloem een verwijzing zou zijn naar de tulbandvormige hoofddeksels die men in het Midden-Oosten droeg; het ‘toliba’ voor tulband zou later zijn verbasterd tot het Latijnse ‘Tulipa’.  

clip_image009(7).jpg

In de zeventiende eeuw was de tulp aanleiding voor een ware manie, waarbij voor nieuwe soorten duizenden guldens werden neergeteld. Uiteindelijk stortte de markt in, maar de tulpenteelt is altijd blijven bestaan. Inmiddels zijn er tal van kleuren en soorten op de markt. Het grootste deel van de aanvoer wordt bepaald door enkelbloemige en dubbelbloemige cultivars, maar ook de exotisch aandoende leliebloemige tulpen, parkiettulpen en gefranjerde tulpen zijn populair. De tulp met bol is in opkomst en wordt vaak toegepast in glazen vazen en bakken, zodat het totale product in zijn volle glorie te bewonderen is. Met zijn uitgesproken vormen en kleuren blijft de tulp een belangrijke brenger van de voorjaarsboodschap. Als onderdeel van een boeket of als mengeling van soorten en kleuren in één vaas: de tulp doet het altijd goed.


Ranunculus: een rijke familie

Ranonkel is familie van de Ranunculaceae en stamt uit een rijk geslacht met zo’n vierhonderd soorten. De bloem komt oorspronkelijk uit Azië en kwam in 1580 naar West-Europa. Aan het Engelse hof in de tijd van Koningin Victoria had de ranonkel een sterke symbolische betekenis; de ontvanger van deze bloem zou ‘rijk aan aantrekkelijkheden’ zijn. Of het een mooi compliment was of een manier om iets van iemand gedaan te krijgen, vertelt het verhaal niet. Ranonkel wordt opgekweekt uit zaad of ‘klauwtjes’; zo worden ze genoemd omdat de wortels de vorm hebben van kleine handjes. 

clip_image011(8).jpg

Ranonkel kent verschillende series met uiteenlopende kenmerken van een beperkt aantal kleuren en grote bloemen tot een groot aantal kleuren en kleinere bloemen. In het verre verleden zijn er ook Turkse, Franse, Schotse en Perzische ranonkels geweest, maar als gevolg van de vernietigende werking van een onbekende zwam weet niemand meer hoe die eruit zagen. Ranonkel kan – bij een goede verzorging – wel zo’n veertien dagen op de vaas staan. Deze bloem met zijn vrolijke, bijna veldboeketachtige uitstraling past goed bij de huidige hang naar rust en natuur, die de mens van nu zo aanspreekt.


Vanda: leven van lucht

Vanda Orchideeën zijn in meerdere opzichten bijzonder te noemen. Zo is de teer ogende, exotische bloem nauwelijks gevoelig voor beschadiging. De houdbaarheid is met drie weken bijzonder lang te noemen. Bovendien leeft de plant van de lucht; via zijn luchtwortels absorbeert hij vocht en voeding uit de lucht. We zien de Vanda het meest in zijn onwaarschijnlijk blauwe verschijningsvorm; langzamerhand komen er echter ook roze en gele varianten op de markt. De bijzondere tekening maakt de bloem extra opvallend.

clip_image013(4).jpg

De Vanda Orchidee is met zijn intense kleuren en tekening een dankbaar product voor bruidswerk. Maar ook in een gemengd boeket in de huiskamer komt de bloem uitstekend tot zijn recht.

Bron: BBH



Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om een reactie te plaatsen